Pojęcia SEO i SEM często są ze sobą mylone, jednak powinniśmy mieć świadomość, że nie są one tożsame. SEO skupia się bowiem na pozycjonowaniu stron internetowych, SEM natomiast dodatkowo na generowaniu tak zwanych płatnych kliknięć. Dlaczego warto wdrożyć zasady SEO i SEM, skupiając się na promowaniu własnej strony internetowej czy sklepu online?

Czym jest SEO i SEM?

SEO & SEM to dwa zbliżone do siebie pojęcie, co sprawia, że często używamy ich zamiennie. Niemniej jednak powinniśmy uświadomić sobie, że nie są one tożsame. SEO to skrót od Search Engine Optimization - procesu skupiającego się na optymalizacji witryny pod kątem zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Obecnie wyszukiwarką, pod którą najczęściej pozycjonuje się strony, jest Google. Statystyki pokazują bowiem, że to z niej korzysta zdecydowana większość Polaków. Działania z zakresu SEO polegają na:

  • optymalizacji treści pod frazy kluczowe,
  • optymalizacji grafiki zamieszczanej na stronie,
  • formatowaniu strony,
  • pozyskiwaniu linków zewnętrznych i stosowaniu linkowania wewnętrznego,
  • opracowywaniu odpowiednich rozwiązań technicznych, zwiększających bezpieczeństwo witryny.

SEM jest natomiast pojęciem szerszym niż SEO. Można powiedzieć, że SEO stanowi integralną część SEM, w ramach którego podejmowane są wszystkie powyższe działania. Niemniej jednak SEM korzysta również z PPC (Pay per Click), a więc promowania strony w płatnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwań na określone frazy. 

SEO & SEM

Jakie są zalety marketingu SEM?

Reklama SEO wciąż cieszy się większą popularnością, niż reklama SEM, głównie ze względu na niższą cenę. Niemniej jednak reklama SEM może przynieść nieco więcej korzyści, dlatego w pewnych przypadkach warto wybrać właśnie ją. Dużą zaletą SEM jest przede wszystkim krótki czas, w jakim można osiągnąć spodziewane efekty. Wszystko dlatego, że linki sponsorowane pojawiają się na najwyższych miejscach w wyszukiwarce Google, przez co są bardzo dobrze widoczne dla użytkownika. SEM daje więc szybsze rezultaty, niż tradycyjne pozycjonowanie. Jednocześnie warto mieć na względzie, że kampania SEM najlepiej wykorzystuje potencjał wyszukiwarki Google, która - jak już wspomniano - jest jedną z najpopularniejszych w Polsce. Internauci przyznają, że jest nie tylko nienachalna, lecz również dobrze wpisuje się w ich oczekiwania, pomagając znaleźć to, czego szukają. Korzyścią reklamy SEM jest też możliwość wyboru docelowej grupy odbiorców, której zostanie wyświetlona strona. Dzięki temu trafia do tych, którzy są potencjalnie najbardziej zainteresowani daną ofertą. Zaletą SEM z punktu widzenia przedsiębiorców jest fakt, iż można wycofać się z reklamy, jeśli nie pozwala na to budżet firmy. Sami decydujemy, ile na nią przeznaczymy, kierując się między innymi dostępnymi środkach czy osiąganymi efektami. W przypadku samego SEO sprawa nie jest taka prosta - tutaj bowiem mówimy o inwestycji długoterminowej. 

SEO czy SEM - na co warto się zdecydować?

Wiemy już, co to SEO SEM, jednak pozostaje pytanie, na którą z tych kampanii warto się zdecydować? Otóż wiele zależy tutaj między innymi od:

  • branży, w jakiej działamy,
  • budżetu, jakim dysponujemy,
  • konkurencji, jaką mamy do pokonania,
  • sezonowości.

Warto mieć na uwadze, że decydując się na SEO SEM marketing możemy osiągnąć o wiele więcej, niż korzystając wyłącznie z darmowych narzędzi, jakie udostępnia Google. Praktyka pokazuje, że obecnie, przy dużym natężeniu sklepów internetowych i witryn informacyjnych, lepiej sprawdzi się kampania oparta na działaniach SEO. Niemniej jednak w niektórych branżach, na przykład tam, gdzie za kliknięcie płaci się naprawdę sporo, słowa kluczowe mają duży wolumen zapytań, a konkurencja w bezpłatnych wynikach jest mała, można poprzestać na działaniach z zakresu SEO. Wiele firm bazuje na SEO, z czasem rozszerzając swoją kampanię o działania z zakresu PPC, a więc kończąc na marketingu SEM. Jest to pewne rozwiązanie dla firm dysponujących niskim budżetem bądź nowo powstałych, które dopiero planują efektywną promocję swojej marki w sieci.