Strona internetowa jest często naszą wizytówką. To właśnie tutaj informujemy potencjalnych klientów o naszej ofercie, zapewniamy im możliwość kupna produktów czy usług, ale też dostarczamy niezbędnej wiedzy poprzez różnorodne artykuły. W związku z tym, niezwykle ważne jest to, aby była ona dostępna o każdej porze dnia czy nocy. Niestety, w praktyce nie zawsze możemy mówić o takiej sytuacji. Za sprawą różnorodnych czynników, czasami zdarza się, że mamy do czynienia z pewnymi problemami, które są określane jako błędy http. A jakie są najpopularniejsze komunikaty i jak sobie z nimi radzić?
Co to jest błąd HTTP?
Zanim zajmiemy się zagadnieniem dotyczącym błędów, warto na wstępie wyjaśnić, czym w istocie jest skrót HTTP. Pochodzi on z języka angielskiego, gdzie oznacza Hypertext Transfer Protocol. Służy do określania zasobów oraz odpowiada za zasady komunikacji pomiędzy użytkownikiem, a serwerem. W praktyce, wspomniane działanie zostaje czasami zaburzone, co skutkuje różnymi problemami. Wówczas pojawiają się błędy http, czyli kody statusów, które są odpowiedzią na konkretne żądanie klienta, jakie zostało skierowane do serwera. Mówiąc prościej, to komunikaty, które pojawiają się, gdy serwer nie jest w stanie w poprawny sposób obsłużyć żądania. Mogą wyświetlić się np. w momencie, gdy internauta chce odwiedzić naszą stronę internetową lub jedną z jej podstron.
Zwróćmy uwagę na to, że kody odpowiedzi http nie stanowią tak na prawdę części naszej strony internetowej, a są odpowiedzią serwera na nieprawidłową obsługę danego zdarzenia. Co to oznacza? Otóż to, że nie każdy komunikat http będzie błędem. Niektóre z nich po prostu informują użytkownika o tym, że strona została usunięta tymczasowo lub na stałe, ale też że mogła zostać przeniesiona w inne miejsce.
Najpopularniejsze kody błędów HTTP
W praktyce możemy spotkać się z wieloma kodami błędów, które zaburzają działanie naszej strony internetowej. Niemniej jednak spośród wszystkich możliwych opcji, najczęściej mamy do czynienia z pewną, wąską grupą, która w istotny sposób potrafi utrudnić funkcjonowanie naszej witryny.
Kody błędów 301
Kody błędów 301 są komunikatami, które informują użytkownika o tym, że dana strona została przeniesiona pod inny adres URL. W istocie, ten rodzaj informacji nie jest stricte błędem, ale raczej wskazówką, która ma na celu poinformowanie internauty o danym zdarzeniu. W takiej sytuacji często zdarza się, że przeglądarka aktualizuje swoje linki i automatycznie przenosi nas do nowego zasobu. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni, czy przekierowanie zostało wykonane w prawidłowy sposób, wówczas możemy skorzystać z dodatkowych narzędzi, takich jak screaming frog czy specjalnie przygotowany arkusz Google, zawierający odpowiednie skrypty.
Kody błędów 400
Kolejnym, niezwykle częstym przypadkiem, jaki możemy zaobserwować na stronie internetowej są kody błędów 400. Wskazują one na to, że żądanie przesłane przez przeglądarkę nie zostało pomyślne przetworzone. Wspomniany problem jest często określany w języku angielskim jako "Bad request", co w dosłownym tłumaczeniu oznacza złe zapytanie i doskonale oddaje źródło problemu. Co istotne, możemy wyróżnić przynajmniej kilka powodów, które odpowiadają za wspomnianą niedogodność. Pierwszym z nich jest zła składnia adresu URL. Poza tym, powinniśmy zwrócić uwagę na:
- konfigurację plików cookie,
- zbyt duży rozmiar pliku na serwerze, przekraczający możliwości dostawcy hostingu,
- niezsynchronizowane dane DNS,
- inny błąd serwera.
Na szczęście, błędy HTTP 400 możemy naprawić. W szczególności polecamy ponowne sprawdzenie adresu URL, wyczyszczenie plików cookie naszej przeglądarki, skompresowanie zbyt dużych plików, czy po prostu restart systemu.
Kody błędów 500
Ostatnią, bardzo popularną grupą, wymienianą często wśród właścicieli stron internetowych i programistów, są kody błędów 500. Pojawiają się w momencie wystąpienia wewnętrznego problemu w trakcie połączenia z serwerem. Z punktu widzenia internauty jest to bardzo niepożądana sytuacja, która uniemożliwia mu korzystanie z danej witryny. Błąd o treści Internal Server Error pojawia się najczęściej wtedy, gdy serwer nie może przypisać żadnego innego komunikatu HTTP. To właśnie m.in. dlatego niejednokrotnie jest on ciężki w naprawie.
Nasza wstępna diagnostyka powinna sprowadzać się do kilku podstawowych czynności. Przede wszystkim, spróbujmy po prostu odświeżyć stronę lub wrócić na nią za jakiś czas. Dobrym rozwiązaniem może być również wyczyszczenie plików cookie. Jeżeli te działania nie przyniosą zadowalającego rezultatu, a jesteśmy administratorami witryny, wówczas spróbujmy nieco innych pomysłów. Korzystne może okazać się sprawdzenie kodu pliku .htaccess, nadanie odpowiednich uprawnień użytkownika oraz zaglądnięcie do konfiguracji PHP.
Metody HTTP
Poza najpopularniejszymi komunikatami błędów, które wyjaśniliśmy powyżej, warto skupić się na zagadnieniu, jakim są metody http. Mają one na celu przybliżenie nam występowania różnych rodzajów żądań. Określają akcje, które powinny zostać wykonane po stronie odbiorcy. Są niezwykle przydatne, szczególnie podczas testowania naszej witryny. Ponadto, ze względu na swoje cechy, dzielą się na bezpieczne i idempotentne. Przyjrzyjmy się tym, które możemy uznać za najbardziej popularne:
- metoda GET - to jedno z najczęściej używanych rozwiązań, które służy do pobierania danych określonego zasobu z adresu URL. Metoda GET jest uznawana za bezpieczną.
- metoda HEAD - podobniej jak GET, jest to metoda bezpieczna, która może być wykorzystana w celu pozyskania informacji na temat zasobu, bez konieczności jego przesyłania.
- metoda CONNECT - pozwala nam połączyć się z serwerem pośrednim.
- metoda POST - wykorzystywana do przesyłania danych w sieci. Najczęściej spotkamy się z nią podczas wysyłania informacji z różnego rodzaju formularzy dostępnych na stronie.
Poza nimi, w praktyce projektowania i obsługi stron internetowych możemy spotkać się z metodami, m.in. takimi jak OPTIONS, TRACE, PATCH oraz PUT.