Tempo, w jakim ewoluuje dzisiejsza technologia jest na prawdę imponujące. Przeglądanie stron internetowych, robienie zakupów online czy surfowanie po portalach społecznościowych jest dla wielu codziennością. Dynamiczny postęp daje nam szerokie możliwości rozwoju oraz przyczynia się do oszczędności czasu. Niestety, Internet ma też swoje ciemne oblicze. Szerokie możliwości tego udogodnienia niejednokrotnie starają się wykorzystywać hakerzy, którzy posuwają się do nielegalnych czynności. To właśnie dlatego tak ważne jest bezpieczeństwo w sieci i odpowiednie zabezpieczenie strony internetowej. Certyfikat SSL jest jedną z metod poprawiających zaufanie klientów, ale też przyczyniających się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa.

Co to jest certyfikat SSL?

Zanim przejdziemy do szerszego opisu tego narzędzia, warto na wstępie zająć się samą definicją i wyjaśnić, co to w ogóle jest certyfikat SSL. Otóż sam skrót pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Secure Socket Layer. Tłumacząc to zagadnienie na nasz rodzimy język już na pierwszy rzut oka możemy zauważyć, że ma on pewien związek z bezpieczeństwem w sieci. Mówiąc szerzej, certyfikat SSL jest protokołem sieciowym, który umożliwia nawiązywanie bezpiecznego połączenia pomiędzy przeglądarką internetową, a serwerem. Innymi słowy, odpowiada za zabezpieczenie połączenia internetowego i jednoczesne uniemożliwienie przestępcom odczytania lub modyfikacji informacji przesyłanych pomiędzy dwoma systemami. 

certyfikat SSL - kłódka w adresie przeglądarki internetowej

Do czego służy i jak działa certyfikat SSL?

Certyfikat bezpieczeństwa SSL uniemożliwia odczytanie wszelkich danych, które są przesyłane między użytkownikami, a stronami internetowymi lub między dwoma systemami. Protokół SSL wykorzystuje algorytmy szyfrujące do zakodowania danych, co w rezultacie uniemożliwia hakerom odczytanie ich w trakcie przesyłania. Wspomniane dane obejmują m.in. potencjalnie wrażliwe informacje, takie jak nazwiska, adresy, numery kart kredytowych czy inne szczegóły finansowe.

Całą strukturę działania certyfikatu SSL można przedstawić w następujący sposób: 

  1. Na wstępie przeglądarka internetowa próbuje połączyć się z witryną, która posiada szyfrowanie SSL.
  2. W drugim kroku wysyłane jest żądanie uwierzytelniania. 
  3. Następnie, serwer WWW wysyła do przeglądarki kopię certyfikatu SSL. 
  4. Przeglądarka sprawdza, czy połączenie jest zaufane, a serwer przekazuje podpisane cyfrowo potwierdzenie rozpoczęcia sesji. 

Czy certyfikat SSL jest potrzebny?

Wydaje się, że odpowiedź na tytułowe pytanie jest jednoznaczna. Oczywiście, że tak. Rozwińmy jednak temat nieco bardziej i zastanówmy się, dlaczego zabezpieczenie strony SSL jest tak ważne. Przede wszystkim, strony internetowe potrzebują certyfikatów SSL, aby zapewnić bezpieczeństwo danych użytkowników, zweryfikować tożsamość witryny oraz uniemożliwić przestępcom stworzenie fałszywej wersji naszej strony, co w konsekwencji mogłoby wywołać negatywne skutki. 

Certyfikat SSL pozwala zabezpieczyć informacje, takie jak dane logowania, transakcje zapłaty za produkty i usługi przy pomocy kart kredytowych oraz  informacje wrażliwe, w tym dotyczące naszych danych osobowych. Idąc dalej, wydaje się, że posiadanie szyfrowego połączenia jest w dzisiejszych czasach niemal obligatoryjne dla sklepów internetowych czy innych placówek, gdzie konieczne jest zachowanie poufności danych. Co więcej, certyfikat jest pozytywnie postrzegany na każdej stronie internetowej, nawet osobistym blogu. Informacja o szyfrowanym połączeniu wzbudza zaufanie, co w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia ruchu. 

Rodzaje certyfikatu SSL 

W tym momencie zastanawiać się, czy istnieje jeden konkretny rodzaj certyfikatu ssl dla domeny czy też możemy spotkać się z różnymi odmianami. Otóż należy wspomnieć, że w praktyce istnieją różne rodzaje certyfikatów. Pośród nich możemy wskazać na trzy podstawowe: 

  • certyfikat DV, którego nazwa pochodzi od Domain Validation. Jest to jedna z najbardziej podstawowych, a zarazem najtańszych form zabezpieczenia. Weryfikacji poddawana jest wyłącznie zgłoszona domena. Zaopatrzenie się w tego rodzaju certyfikat jest zupełnym minimum, które nie będzie wystarczające dla większych portali z tego względu, że nie weryfikuje się tutaj chociażby danych firmy wnioskującej. 
  • certyfikat OV pochodzący od angielskiego Organization Validation. To nieco bardziej rozbudowana opcja od swojego poprzednika. Ta alternatywa również pozwala na szyfrowanie transmitowanych danych. Ponadto, w procesie weryfikacji sprawdzana jest firma wnioskująca o wydanie tego udogodnienia. Przykładowo, dany podmiot może zostać poproszony np. o przedstawienie umowy spółki czy wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. 
  • certyfikat EV będący skrótem od angielskiego Extended Validation. Śmiało możemy stwierdzić, że jest to Ferrari pośród dotychczasowych opcji. Jego posiadanie wiąże się z pomyślnym przejściem pełnego uwierzytelnienia. Podczas ubiegania się o taki certyfikat sprawdzane są nie tylko dane firmy czy istnienie strony, ale też faktyczna obecność fizyczna, realność prowadzonej działalności gospodarczej czy zgodność z danymi urzędowymi. Zwieńczeniem trudów jest pojawienie się zielonego oznaczenia w pasku z adresem URL. 

Co więcej, musimy zwrócić również uwagę na to, że co do zasady jeden certyfikat SSL jest wydawany jednej domenie. Niemniej jednak, problem ten możemy szybko rozwiązać korzystając z rozwiązań, takich jak: 

  • SAN, będące zabezpieczeniem wielu adresów, 
  • UCC odpowiadające za zabezpieczenie kilku domen, 
  • Wildcard, które pozwala na ochronę subdomen dla wybranej domeny. 

Korzyści z posiadania certyfikatu SSL 

Omawiane narzędzie możemy nazwać inaczej jako certyfikat https. Dzieje się tak dlatego, że w momencie, gdy strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL, w adresie URL pojawia się magiczne HTTPS, które jest skrótem od HyperText Transfer Protocol Secure. Bez wspomnianego certyfikatu zauważymy tylko i wyłącznie litery HTTP. Dodatkowo, w pasku adresu URL pojawia się ikona kłódki, która symbolizuje zaufanie i daje poczucie pewności internautom odwiedzającym konkretną stronę. Poza tym, bardziej zainteresowani i obeznani w temacie użytkownicy są w stanie sprawdzić szczegółowe informacje o certyfikacie, dzięki czemu mogą dodatkowo potwierdzić wiarygodność witryny.

Co więcej, SSL wyraźnie przyczynia się do pozycjonowania strony internetowej. Od wielu lat wiadomo, jaką pozycję na rynku ma Google. Przedsiębiorstwo docenia zaufane witryny wykorzystujące certyfikat SSL dla domeny. Wszystko dlatego, że Google traktuje wspomniany certyfikat jako jeden z istotnych czynników pozycjonowania. Inaczej mówiąc, nie posiadając certyfikatu SSL szkodzimy swojej pozycji w wyszukiwarkach.

Ponadto, certyfikat SSL jest dość intuicyjnym rozwiązaniem. Nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania. Jedyne, co jest wymagane, to połączenie z Internetem poprzez standardową przeglądarkę internetową. Dzięki temu nie musimy narażać się na dodatkowe koszty, co może być szczególnie korzystne dla małych organizacji.

 

***